Los Djudios de Espanya komo Enshemplo i Modelo para el Djudaizmo de Almanya

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Verso la metad del siglo 19, el djudaizmo de Almanya ke su situasion en la sosiedad almana se avia mijorado konsiderablamente, en konformidad kon la atmosfera de liberalizasion ke se avia espandido en Evropa, bushko a krearse una mueva identidad, mas konforme al esprito de akeya epoka.

Munchos de los eskritores, intelektuales i personalidades sentrales de esta komunidad empesaron a bushkar un muevo modelo sovre el kual podrian bazarsen, en sus esforsos para lograr esta mueva identidad, i ke maraviya ke sus konkluzion kaji jenerala fue ke no podian topar mijor modelo ke el de los djudios de Espanya, antes de sus ekspulsion.

Sovresalieron de entre los ke se dedikaron a esta tarea, de krear una mueva identidad komunitaria, los eskritores i eruditos Leopold Zunz i Henrich Graetz ke apartenian a la eskola liberala, ansi ke lideres del djudaizmo neo-ortodokso komo Ph ö bus Philippson i su ermano Ludwig.


Zunz i Graetz ke fueron de los lideres del “Wissenschaft der Judentum” (sensia del djudaizmo) dezeavan ke los djudios puedan bivir en Almanya en yena libertad, ma manteniendo sus kultura i relijion i kontribuyendo a la vida sosiala, politika i kulturala sin sentirsen ovligados a konvertirsen; i ke mijor enshemplo, ke modelo mas adekuado para esta identidad, ke los djudios de Espanya, ke todo en siendo una minoria firmemente atada a su relijion reusheron a ser un faktor muy importante en la vida sosiala, poltika i kulturala de Espanya. No solo esto sino ke eyos lograron tambien alkanses impresionantes komo mediatores kulturales entre los arabos i los kristianos: eyos fueron un faktor desizivo en la transmision de las ovras sientifikas de los arabos de El Andaluz a la sosiedad kristiana de Espanya i a toda la Evropa, pozando ansi las bazas del Renasimiento ke vino despues.

A este sujeto fue eskrito por el investigador de la kultura sefaradi Moritz M. Kaiserling, en su livro Sephardim. Romanische Poesie der Juden in Spanien (1859), ke la kolaborasion entre arabos, djudios i kristianos en Espanya “…reusho a transformar a este paiz, ruinado por toda una seria de konfliktos internos, en un sentro de investigasiones seriozas i de pensamiento klaro i inspirado”. En baza de esta kolaborasion, adjusto el, se dezvelopo en Espanya una atmosfera kreativa ke permetio a la istoria djudia de devenir parte integrante de la kultura evropea.

Esta konsepsion sovre el djudaizmo de Espanya komo modelo a imitar por los djudios de Almanya no kedo en el sirkolo limitado de Zunz, Graetz i otros mas, sino ke empeso a ser difundido por medio de ovras literarias tambien: romanes, kuentos kurtos, poezias i mas. Uno de los livros ke tuvieron mas difuzion i fueron mas populares al seno de los djudios de Almanya es el livro Die Marannen de Ph ö bus Philippson ke trata no tanto de los djudios de Espanya sinoi ke de los marranos, ke bushkan a fuir de este paiz i topar refujio en Italia, Holanda i otros lugares mas.. El deskrive tambien, komo uno de los personajes sentrales de la komunidad en akeyos dias de apreto, al filozofo, lider politiko i komentador de la Biblia, Isaac Abrabanel – ombre atado a la relijion djudia i al mizmo tiempo bankero de reyes, ombre de las Kortes Reales, lider de la komunidad djudia i mas ke todo una persona ke pasa libremente de la Korte del rey al Geto i del Geto a la Korte, sirviendo komo mediator entre dos mundos diferentes.

Para Philippson los djudios de Espanya reprezentan una epoka i una situasion sosiala en la kuala una minoria djudia no solo ke pudo bivir djuntos kon kristianos sin problemas, sino ke pudo tambien kontribuir de manera muy apresiable a la istoria i kultura de este paiz.

Philippson, Zunz, Graetz i otros eskritores ke bushkaron a identifikarsen kon el djudaizmo de Espanya eran de los lideres del djudaizmo liberal i neo-ortodokso (reformista) reformista en Almanya; ma de entre los sirkolos ortodoksos tambien uvo personalidades importantes ke, yenos de admirasion por los alkanses de los djudios de Espanya, bushkaron a aprovecharsen de sus eksperiensa para.la sosiedad ideala ke dezeavan krear. El mas importante de entre eyos es Marcus Lehman (1831-1890), autor de tres romanes i vente otros livros sovre temas djudios, entre eyos el livro Die Familie Aguilar, sovre los djudios ke se avian konvertido al krisitanismo.

Mientres ke el livro Die Marannen de Philippson trata de los marranos ke se fuyen de Espanya para poder kedar fideles a la relijion djudia, el livro de Lehman es una kritika muy dura a los djudios ke preferaron abandonar sus relijion afin de no tener ke sakrifikarsen por el Kidush ‘HaShem, o tomar el kamino del exilo, sigun lo izieron munchos de sus ermanos. Lehman aze un paralelo entre los djudios de Espanya en el siglo 15 i los de Almanya en el siglo 17, para atakar a la asimilasion, muy populara entonses en siertas partes de la klasa djudia mediana en Almanya, i ke segun el amenaza la identidad djudia.

En konkluzion podemos dizir ke sea los liberales komo los neo-otodoksos de Almanya bushkaron sus inspirasion para la mueva identidad del djudaizmo alman en el siglo 19 entre los djudios de Espanya, apuntando tambien entre otras la importansia ke tiene para esta identidad la fiertad ke podemos konsentir por los alkanses de esta komunidad en todos los aspektos de la vida – alkanses ke no tenian sus igual en dinguna otra komunidad djudia en akeya epoka.

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