Los 39 Rabinos, pensamientos desde Israel

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Los rabinos principales de 24 ciudades y otros más firmaron lo que llaman ‘juicio halajico’ que prohíbe alquilar, vender viviendas a los árabes y a los refugiados.

En el campo religioso, Maimonides escribió que cada generación tiene que interpretar las Escrituras de acuerdo con sus circunstancias históricas.


Los treinta y nueve rabinos de la vieja generación, escogieron el oscurantismo, la discriminación.

Como olvidar que en las horas mas oscuras de nuestra historia se cerraban las puertas a nuestro alrededor, entonces el mundo no quería ver, no quería oir y los pocos que se salvaron se lo deben a quienes les abrieron las puertas y les dieron refugio. ¿Qué aprendieron esos 39 rabinos?

No solo cierran puertas, sino que se ocultan tras la salvación de la identidad judía mas vergonzosa para cerrarlas.

Hoy el mundo si escucha, si observa y no podemos explicarnos, justificarnos, esconder la frustración y la vergüenza.

Mas intensa que la oscuridad es la luz de otro rabino, El hombre de la luenga barba blanca, Aarón Leib Steiner, al frente del grupo “los Grandes de la Torah” del partido político Degel Hatorah, quien se negó rotundamente a firmar la carta de los rabinos porque “hay cosas que esta prohibido hacer “y mando salir del cuarto a quien pedía su firma. No había nada más que agregar.

Lea a continuación la noticia original publicada en Aurora, 08/12/2010:

Netanyahu condena la orden de rabinos contra alquilar casas a no judíos

El primer ministro, Biniamín Netanyahu, y el presidente, Shimón Peres, han condenado el edicto religioso emitido por medio centenar de rabinos que prohíbe a sus fieles alquilar casas a no judíos y que afecta principalmente a la minoría árabe del país.

“¿Cómo nos sentiríamos si alguien dijese que no se pueden vender apartamentos a los judíos? Protestamos cuando hablan cosas así en los países vecinos. Esas cosas no se deben decir ni de los judíos ni de los árabes. No pueden expresarse en ningún Estado democrático, y menos aún en un Estado judío y democrático que respeta la moralidad de la herencia judía y de la Biblia”, señaló Netanyahu.

Peres, por su parte, manifestó que “el edicto de los rabinos crea una crisis ética y fundamental en Israel, relacionada con la esencia de Israel como un estado judío y democrático”.

El controvertido edicto fue aprobado por unos cincuenta rabinos, la mayoría de ellos del norte de Israel, muchos de la ciudad de Safed, donde el rabino jefe ya había dado órdenes en ese sentido a los fieles de su comunidad anteriormente.

Varios de los signatarios explicaron que su apoyo a la propuesta se basa en la promesa divina a los judíos de la Tierra de Israel.

“No debemos ayudar a los árabes a echar raíces en Israel”, señaló el rabino Shlomo Aviner, del asentamiento en Cisjordania de Beit El, quien considera que los judíos deben tener preferencia sobre los “gentiles” (no judíos) a la hora de alquilar un apartamento.

El rabino Yosef Scheinen, de la ciudad costera de Ashdod, argumentó que “la Tierra de Israel está designada para el pueblo de Israel” porque “así lo quiso” Dios y, por tanto, “el racismo tiene su origen en la Torá” (Pentateuco).
Scheinen agregó que la medida no es tanto racista como segregacioneista” El mundo es tan enorme y el Estado de Israel es tan pequeño, que Dios lo quiso para el pueblo de Israel y el mundo entero lo codicia. Esa es la injusticia”.

La propuesta generó diversas reacciones de condena.

Ilan Gilon, del partido de izquierdas Meretz, pidió a la Fiscalía General que destituya a los rabinos firmantes que ostentan un cargo público, como gesto de “dureza” ante tal “epidemia de racismo y xenofobia”.

Por su parte, el diputado árabe en el Parlamento (Knéset) Ahmed Tibi tildó la carta de “crimen masivo” cometido por un “grupo de rabinos racistas que debería recibir un curso intensivo en historia judía”.

“Hay imames musulmanes que han sido juzgados o despedidos de sus trabajos por mucho menos, mientras que los rabinos pueden continuar con su comportamiento desafiante sin preocuparse”, agregó Tibi. EFE y Aurora

Acerca de Alicia Korenbrot

Nació en la Ciudad de México, terminó sus estudios de Filosofía en la UNAM, es Escritora y traductora. Actualemente reside en Israel.

4 comentarios en «Los 39 Rabinos, pensamientos desde Israel»
  1. Los rabinos que firmaron una carta pública prohibiendo el alquiler y la venta de apartamentos a poblaciones “goim” en cualquier lugar de Israel superan a toda una serie de funcionarios públicos quienes, aprovechando su posición, se dedican muy a menudo a efectuar provocaciones directas contra minorías étnicas en flagrante violación de las leyes.

    Sería interesante saber qué es lo que ellos definen por “goim”: ¿una filipina que cuida de un anciano? ¿un jugador argentino o norteamericano de Betar Jerusalén o Macabi Tel Aviv? Definitivamente no. Su xenofobia metódica va dirigida única y exclusivamente a los ciudadanos árabes israelíes.

    Ellos saben muy bien que la ley de servicios religiosos judíos prohíbe a cualquier rabino designado y remunerado con dinero de las arcas públicas a actuar “de manera inadecuada con la posición que corresponde a una autoridad religiosa en Israel”. La incitación racista populista, apoyada por una irrisoria interpretación de la Halajá, cabe dentro de esta categoría.

    ¿Entonces por qué firmar la carta ahora? ¿Acaso es novedad el odio de ellos hacia la población árabe? ¿Pura casualidad? No. Estos mal llamados rabinos conocen muy bien la escenografía de la sociedad israelí; entienden sus nacionalismos extremos y los proyectos de leyes discriminatorias; están totalmente seguros que ninguno será investigado y que ni uno de sus seminarios dejará de recibir subsidios. El mismo gobierno que los critica, los ampara.

    Pero lo que está en juego es la imagen del país. Los líderes del Estado deberían adoptar medidas drásticas contra estos irresponsables provocadores. Sólo su inmediata exclusión de los cargos públicos habría de disuadir a otros de incurrir en crueles expresiones de racismo.

    La actual “resolución halájica” no es más que otra sintomática muestra de la rampante escalada racista de estos clérigos fundamentalistas, muchos de los cuales ocupan cargos estatales y se supone que deben servir a un público amplio. Sin embargo, actúan como la peor clase de radicales e ignorantes predicadores.

    Los rabinos racistas le hacen un mal a Israel, esparciendo una mancha indeleble sobre la cultura y la herencia judías. No escatiman en utilizar un abominable brebaje de citas sin fundamento, amenazas y calumnias, a fin de sembrar la controversia bajo los auspicios que les otorga su autoridad.

    La carta firmada no constituye una discusión halájica, sino un acto equivalente a escupir en la cara de la propia sociedad. Plantea en si una real amenaza al Estado y a su estabilidad social.

    El primer ministro Binyamín Netanyahu se unió a los denunciantes sólo en calidad de fino y moderado comentarista de la Halajá. Pero sus palabras no tendrán ningún sentido si su gobierno no se decide a tomar de inmediato duras medidas en contra de los incitadores.

    En vista de la prolongada indiferencia que les permite continuar libremente con su desquiciado comportamiento, las declaración de Netanyahu podría incluso convertirse en un símbolo más de la debilidad democrática del Estado.

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  2. ADL califica de “inaceptable” y una perversión de los valores judíos y los valores democráticos la resolución de los rabinos israelis (Inglés)

    Calling it a “perversion of Jewish and democratic values,” the Anti-Defamation League (ADL) today condemned a petition signed by dozens of rabbis in Israel prohibiting their followers from renting homes to gentiles.

    ADL’s Israel Office issued the following statement:
    It is outrageous and unacceptable that rabbis across Israel are promoting blatant discrimination against non-Jews.
    The State of Israel was established in the wake of the most horrific expression of hatred to be a Jewish and democratic state.
    All citizens of Israel are equal under the law and should be treated with respect by their fellow citizens.

    It is extremely disturbing to hear religious leaders – who are supposed to represent and uphold Jewish values – promote such a prejudicial course for Israeli society.
    That many of these rabbis are state employees makes their action that much more troubling.

    We thank Prime Minister Netanyahu for his strong denouncement of this statement and we call on religious leaders to publicly condemn this perversion of Jewish and democratic values, and stand up for the ideals on which Israel was founded.

    Among the dozens of rabbis who signed the petition are chief municipal and other top national rabbis.
    The episode is the latest incident in a disturbing trend in Israel in which rabbis have called on Jews to refuse to rent apartments to others based on ethnic or religious differences.

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  3. Rabinos de Estados Unidos se unen a la crítica contra los rabinos “racistas” de Israel (en Inglés)

    An edict signed by dozens of Israeli rabbis barring the sale or rental of homes to non-Jews in Israel has led to a rare consensus among American rabbis, who have issued a nearly unanimous condemnation of the ban.

    Statements by the American Modern Orthodox and Conservative rabbinic associations, and by the spokesman for an American ultra-Orthodox umbrella group, all denounce the Israeli rabbis’ directive. So, too, does an online petition signed by more than 900 rabbis, most of them affiliated with non-Orthodox denominations.

    Controversial proclamations by Israeli rabbis are not unheard of, but this sort of broad American rabbinic response is rare. Now, it appears that the collective response has reached a tipping point, at which so many American rabbis have spoken against the edict that others may feel compelled to concur.

    “The halachic issues here are complex,” said Rabbi Shmuel Goldin, first vice president of the Rabbinical Council of America, the largely Modern Orthodox rabbinic group. “But a blanket statement that singles out a certain population and says ‘Don’t rent to them; don’t sell to them’ in such a blanket fashion is something that struck a very raw nerve.”

    The Israeli letter was drafted in support of an effort by the chief rabbi of Safed to bar home rentals to Arabs. Tensions have run high in recent months between ultra-Orthodox and Arab students in that northern Israeli city. Exactly how many rabbis signed the edict is unclear. Although some right-wing Israeli news outlets reported that the letter had 300 signatories, other news organizations pegged the number at fewer than 100. Regardless, the edict drew attention in the Israeli and international press because dozens of those who signed were municipal rabbis employed by the government.

    Israel’s leading Lithuanian Haredi leader, Rabbi Yosef Shalom Elyashiv, refused to sign the letter, as did, according to one report, Ovadia Yosef, the spiritual leader of Israel’s Shas party. The letter was condemned by Prime Minister Benjamin Netanyahu.

    In America, rabbinic opposition to the letter came quickly. An online petition for rabbis, posted by the New Israel Fund on December 10, had received 914 signatures by December 15.

    “Statements like these do great damage to our efforts to encourage people to love and support Israel,” the NIF statement read. “They communicate to our congregants that Israel does not share their values, and they promote feelings of alienation and distancing.”

    Signatories of the NIF petition included Rabbi Julie Schonfeld, executive vice president of the Conservative movement’s Rabbinical Assembly, and Rabbi David Saperstein, director of the Religious Action Center of Reform Judaism.

    Most signatories appeared to be members of the Reform, Conservative and Reconstructionist movements, with a few notable exceptions — including prominent New York, left-wing Orthodox rabbis Avi Weiss of the Hebrew Institute of Riverdale and Yeshivat Chovevei Torah rabbinical school, and Marc Angel of Congregation Shearith Israel.

    Some Orthodox rabbis said that the sponsorship of the petition by the NIF, which is identified with left-wing causes, may have discouraged the participation of rabbis who otherwise might have agreed with the petition’s sentiment.

    The RCA’s statement, released December 14, criticized the Israeli rabbis’ letter in somewhat gentler terms. “We are surely sympathetic to the impulse to protect a Jewish community in the face of intermarriage, communal conflict, or unsafe neighborhoods,” the statement read. “It is our view that in spite of the concerns of the authors of the statement, it is wrong and unacceptable to advocate blanket exclusionary policies directed against minorities of other faiths or ethnic groups.”

    Goldin said that the RCA felt compelled to speak because, unlike an off-the-cuff comment by Yosef — famous for making provocative remarks — the Israeli rabbis’ edict was a formal statement of Jewish law. “That is what drew our attention — that once such a formal statement is issued, we felt that it couldn’t be left on the record without a response,” he said.

    The RCA’s statement came hours after the posting of a translated version of a letter opposing the edict, written by prominent centrist Orthodox rabbi Aharon Lichtenstein, who is American but lives in Israel, to a widely read Orthodox blog. Some observers saw the RCA’s response as a gambit to protect the group from recriminations for not speaking out on the issue.

    “They came up with it because they had no choice, because everyone else was already speaking out, and they felt, ‘We better say something so people don’t think we’re in favor of this,'” said Angel, a former president of the RCA and a frequent critic of the group.

    “They’re facing the reality, political realities, that this is not an issue that you want to have your name stamped on,” Mendy Ganchrow, former president of the Orthodox Union and a retired executive vice president of the Religious Zionists of America, said of the RCA.

    In an e-mail, Rabbi Avi Shafran, a spokesman for the American ultra-Orthodox umbrella group Agudath Israel of America, said that his organization concurred with rabbis Elyashiv and Yosef. “The rabbis who signed the letter [banning the rentals] were simply misguided,” Shafran wrote.

    Though the mainstream American rabbinical associations appear to oppose the Israeli rabbis’ letter, at least one prominent Orthodox rabbi was sympathetic. “I think it’s part of a concern — and I believe a rightful one — that there’s a war going on, and we’re trying our best to maintain normalcy,” said Rabbi Moshe Tendler, a rosh yeshiva, or dean, of the rabbinical school at Yeshiva University and a major rabbinic arbiter.

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  4. Judíos Ortodoxos externan su absoluto rechazo a la declaración de los rabinos israelis acusándolos de ignorar las bases mismas del Judaismo que claramente establecen que debes amar a quienes, siendo diferentres a ti, viven contigo porque igual fuiste tu un extranjero en Egipto. (en Inglés)

    “You shall love the stranger because you were strangers in Egypt.

    The Jewish and general world has been rocked in the past few days by a statement signed by rabbis in the State of Israel that prohibits selling or renting a home to a non-Jew in the Land of Israel. It is important for those who disagree with that statement to make that disagreement clear – and public – because silence can be construed as agreement.

    In the interest of my making my own views clear, I am attaching below a very strong statement by Rav Yehuda Gilad, the Rosh Yeshiva of Yeshivat Maaleh Gilboa in the Galil. Rav Gilad, the son-in-law of the late Rav Yehuda Amital, and the Rabbi of Kibbutz Lavi, is a great exponent of Modern Orthodoxy in Israel. His statement speaks for me and, I would hope, for the KJ family. I am grateful to Rabbi Weinstock for bringing it to my attention. The following are Rav Gilad’s words.

    Very cordially yours,
    Haskel Lookstein

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