Chile, ke esta situado a lo largo de la kosta Sud-Oeste de Amerika del Sud, i ke su nombre, en peruviano, sinyifika “Tierra de inieve”, kon sus 4300 kms. de largura i 420 kms. de anchura, es el mas largo i estrecho paiz del mundo.
A los prinsipios del siglo 16 munchos de los eksploradores ke yegaron a Chile fueron akompanyados por konversos, o kripto-djudios ke observavan sekretamente el djudaizmo. Entre los eksploradores espanyoles ke vinieron a Chile puedemos mensionar a Diego de Almagro, konsiderado komo el primer eksplorador evropeo ke yego a las kostas de este paiz, en 1535 traendo kon si a un konverso yamado Rodrigo de Orgonos. Sinko anyos mas tadre, el konkistador Pedro de Valdivia, yego a este paiz kon Diego Garcia de Caceres, de la sivdad de Plasencia en Espanya, ke a la vista el tambien era konverso. Segun rumores ke se espandieron en 1621, la jenealojia de Caceres kontiene famiyas de las mas eminentes de Santiago, inkluzo el fondador del movimiento independiente chileno, el jeneral Jose Miguel Carrera.
Los konversos de Chile fueron persigidos durante la Inkizison.i, en 1627, Fancisco Maldonado de Silva, el direktor del muy renomado ospital de Santiago, San Juan de Dios, fue arestado i embiado a Lima. El fue exekutido en 1639. Ma malgrado las persekusiones munchos konversos kontinuaron a bivir en Chile. Estas persekusiones se terminaron, en 1818, kuando Chile resivio de manera formala su independensia de Espanya.
Munchos djudios i desendientes de famiyas de konversos lucharon para la independensia de este paiz, inkluzo el jeneral Jose Miguel Carrera, ke fue nominado komo primer prezidente de Chile.
De investigasiones echas por istoriadores sovresale ke la imigrasion sefaradi a Chile empeso en los prinsipios del siglo 20 o sea en el anyo 1900. De toda manera no fue topada dinguna inskripsion o dokumento ke indikan la prezensia de sefaradis en Chile, antes de esta data. Ma sea komo sea, los sefaradis fueron los primeros djudios a yegar a este paiz.
Entre los anyos 1907-1911 yegaron a Chile unas 15 famiyas sefaradis, todas de Monastir (en la ex Yugoslavia) i se aresntaron en la sivdad de Temuco. Es en esta sivdad ke fue fondada tambien, en 1916, la primera komundiad sefaradi de Chile kon el nombre de Sentro Makedonyano Djudio. El buto de esta komunidad era de reunir debasho de un mizmo techo a los sefaradis orijinarios de los paizes en los Balkanes. Al prinsipio, los sefaradis ke yegaron de Monastir, Izmir, Estambol, Saloniko i otras sivdades se aresentaron en todas las partes del paiz, ma prinsipalmente en Temuco, La Serena, Valparaiso, Valdivia i mas. En los anyos 30 empesa una migrasion interna i munchas famiyas tresladaron sus kazas de Temuco i otras sivdades mas a la kapitala Santiago, onde se topa asta oy la mas grande komunidad sefaradi de Chile. Esto es devido prinsipalmente al dezeo de las famiyas a ke sus ijos estudien en las universidades, lo ke yevo a la formasion de profesionales en la komunidad sefaradi al seno de la segunda i de manera mas masiva, en la tresera jenerasion.
Una otra sivdad de grande importansia ke se distingie por su komunidad sefaradi es la de Valparaiso.
“La Sosiedad Israelita de Instruksion i Bienfezensia Max Nordau – Komunidad Sefaradi de Valparaiso” (1), se topa en el sentro de la sivdad. Los fondadores de esta sosiedad eran sefaradis de Turkia i durante largos anyos la komunidad reunio debasho de un mizmo techo a djudios de Rusia i de Almanya ke tenian minyanim separados. Finalmente los eshkenazim fondaron sus komunidad i pasaron a la sivdad vizina Vinya del Mar.
Valparaiso, ke en el pasado era i oy tambien lo es, una sivdad porto de grande importansia fue deklarada ofisialmente sivdad ermana de Bat Yam, en Israel. Esta sivdad tiene una rika istoria kripto djudia.
Despues del transfero del Parlamento de la kapitala chilena Santiago, a Valparaiso, en 1987, fue desidido tambien de transferar todas las aktividades al muevo edifisio del Kongreso en el kuartier Almendral.
En Chile ay dos eskolas djudias. La mas grande de eyas “Instituto Ebreo” (yamado tambien Haim Weizman ORT) en Santiago tiene 1700 elevos. Una eskola mas chika, avierta ultimamnete, kon el nombre de Kolejio Maimonides, tiene 150 elevos solamente.
En desparte de las sinagogas ortodoksas de los sefaradis i eshkenazis , “El Estadio Israeli” es una sinagoga reformista yamada “Or Shalom”. Unas 200 famiyas son miembras de esta komunidad.
Aktualmente biven en Chile entre 10.000 a 15.000 djudios, en sus mayoria en la kapitala Santiago.
(1) El nombre de Max Nordau fue dado a la komunidad sefaradi en omaneja al gran eskritor sefaradi djudeo-ungaro, psikologo i uno de los primeros sionistas (1849-1923).
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