Los kantes populares djudeo-espanyoles

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De entre los numerozos aspektos del folklor djudeo-espanyol, no ay duda ke el de las romansas es el mas konosido i popular. A tal punto ke para munchos esta palavra ya se izo sinonimo del kante popular sefaradi i podemos ver anunsios i afishes sovre diskos o konsertos de “Romansas sefaradis” mientres ke el programa inkluye jeneralmente un chiko numero solo de romansas i el resto son kantes de otros djeneros. Es importante entonses de dar una definision mas klara i exakta de los kantes populares djudeo-espanyoles.

LAS ROMANSAS DJUDEO-ESPANYOLAS son kantes ke tienen sus rayizes en la romansa espanyola medievala (aun ke ay tambien romansas ke fueron kreadas en epokas posteriores). En la mayoria de los kavzos estos son kantes kon una forma literaria bien definida, ke tienen por tema las aventuras ansi ke los amores, selos i enemistades de los reyes i nobles de la Espanya medievala.

Los sefaradis ke konosian estos kantes i los avian adoptado komo parte de sus folklor, ainda antes de la ekspulsion, kontinuaron a kantarlos despues de 1492 tambien, konservando sus tekstos orijinales en una mizura mas grande ke en Espanya, onde eyos tuvieron una evolusion naturala i oy tienen tekstos bastante diferentes – en la mizura ke no fueron ulvidados.


Esto dio lugar a la impresion ke las romansas djudeo-espanyolas son una forma fosilizada de las romansas espanyolas, transmetidas por los sefaradis de una jenerasion a la otra, sin ningun trokamiento. Oy ya fue provado ke esta opinion es yerrada i ke las romansas djudeo-espanyolas tambien tuvieron una evolusion propia, aun ke munchas de eyas konservan ainda una buena parte de los tekstos orijinales, ke permeten de identifikarlas kon algunas de las romansas espanyolas mas konosidas. Aki damos, a titolo de ilustrasion dos de estas romansas, tomadas de la koleksion del Proyekto Folklor Djudeo-espanyol:

La Donzeya Gerrera
Kante para ser oyido: (la_donzeya_gerrera.mp3, 1.2MB)

Maldicha tripa de madre
ke siete ijas pario
Sin dingun ijo varon
sin dingun ijo varon
No mos maldigash mi padre
no mos maldigash senyor
Si es por la vuestra gerra
la gerra la venso yo

LAS KANTIGAS (o kantes lirikos, sigun son tambien yamados), son diferentes tanto en sus forma literaria (strofika) ansi komo en sus tema: eyas ekspresan en sus mayoria, sintimientos de amor i selo, pena i dolor etc. Este es el grupo mas grande de los kantes djudeo-espanyoles ke son ainda kantados por los sefaradis de muestros dias, a vezes en versiones bastante diferentes, dependiendo del paiz onde nasieron i se engrandesieron los ke los kantan. Aki tambien trayemos un enshemplo, del Proyekto Folklor Djudeo-espanyol:

En este mundo
Kante para ser oyido: (en_este_mundo.mp3, 1.6MB)

(1)
En este mundo
Tuve un dezeo
Ma no lo alkansí
De tanto azer la pasensia
Yo ya me kansí

(2)
Dio de los sielos
Patrón del mundo
I de la natura
Azme konoser muy presto
La mi ventura

LOS KANTES DEL SIKLO DE LA VIDA (Nasimiento, boda i muerte) son kantes la mayoria de los kualos son kantados en las bodas, i en una mizura mas chika son atados al nasimiento de un muevo ijo (o mueva ija) ansi ke al dolio por la muerte de una persona kerida. Trayemos aki enshemplos de las dos primeras de estas kategorias de kantes, ke son los ke mas se uzan kantar ainda, en muestros dias.

La Novia Galana
Kante para ser oyido: (la_novia_galana.mp3, 1.3MB)

O ke relumbror de novia galana
Vos m’arelumbresh la streya Diana
Veni mi novia, avlaremos
Avlaremos boda azeremos
Vos veni mi alma por la manyana
I beveresh kave kon narandjada
Veni mi novia………

LAS KOPLAS son en realidad el djenero mas karakteristiko de la literatura djudeo-espanyola, kombinando la forma literaria de la kopla espanyola medievala kon algunos de los aspektos mas karakteristikos de la kultura sefaradi. Se trata de poemas ke tienen una struktura strofika, en la mayoria de los kavzos tienen akrostikos, pueden ser kantados i tienen temas variados, prinsipalmente narrativos o deskriptivos, del kampo de la tradision djudia. La mayoria de las koplas tienen por tema la fiesta de Purim, aun ke ay tambien koplas sovre otras fiestas djudias ansi ke sovre temas istorikos, sosiales, morales etc. A kontinuasion trayemos 2 strofas de una Kopla de Purim:

Aman el Mamzer

Empesar kero kontar
Echas del Dio Alto
De lo ke kero yo enmentar
Nada yo no falto

Kon bailes i saltos
I kon gran plazer
Saved ke Aman el mamzer
Mos kijo matarmos
I tambien atemarmos …

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