El Atadijo entre Lag-baOmer i la Kabala

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En el judaismo ay una dicha ke dize: “El Minhag (kostumbre) de Yisrael – es din (Ley)”.

Me parese ke la fiesta de Lag Baomer, ke la fiestimos oganyo en 22 de Mayo, korresponde bien a esta dicha.

La Tora mos enkomenda a kontar siete semanas desde el moed de Pesah asta el moed de Shavuot. Esta kuenta de 49 dias, dia por dia, la yamamos en ebreo Sefirat aOmer. Segun muestra tradision, el puevlo de Yisrael resivio la Ley en dia de Shavuot antes mas de 3300 anyos, (i la resive -o mijor dezir, la adopta- kada anyo de muevo).


Muestros hahamim enshemplaron este evenimiento alegre komo si es un kazamiento de amor entre el novio Yisrael kon la Tora ke es la novia amada.

Dunke en metafora podemos imajinar ke esta kuenta del Omer es komo si fuera el novio (Yisrael) impasiente, kontando “kon alma akorada” los dias asta el dia de la Hupa.

Al pareser, ke estas semanas ermozas de primavera i de fiestas alegres se ennuvlaron por kavzo de la revolta de Bar Kohva kontra el imperio romano (entre los anyos 132-135). El rezultado de esta gerra (ke en mi opinion era djustifikada ma “kontra todas las posibilidades”), fue un desastre a muestra nasion. Pero, aun kon todo, no savemos komo entraron las reglas i las kostumbres de avelut (luto). Por un solo egzempio vos konto ke el Rav Hay Gaon (939-1038) bien renomado por sus miles de responsas rabinikas, ayinda teniya de tratar a eksplikar los varios uzos i los distintos sentidos de duelo en los dias de Sefirat aOmer. Esto mos mostra ke la kostumbre no fue bien konosida en akea epoka.

En medio de estos dias mos aparese la fiesta de Lag baOmer (33 del Omer) sin ke sepamos por seguro la razon de su egzistir. Mos kontan por 24000 elevos de Rabi Akiva ke muryeron en una magefa (peste), ma en este propio dia asezo la epidemia. A mi, personalmente, me sona komo un argumento muy frajil. Ma, el nombre de Rabi Akiva en este konteksto me yeva a bushkar otro sendero.

El gran savio Rabi Akiva era el “ideologo” de la revolta kontra los romanos asta rekonoserlo a Bar Kohva komo el mashiah; este fato mos amostra el otro lado de Rabi Akiva: No solamente okupado en el mundo real i praktiko de la Alaha (ley Talmudika), ma tambien embolvido en las onduras peligrozas de la Kabala.

En el Talmud (masehet Hagiga 14) topamos un kuento sovre “los kuatro ke entraron al “Pardes”. (Literalmente, “pardes” es “verjel”). Kuatro entraron a revelar “los sekretos de la Divinidad”… Ben-Azai miro, i murio; Ben-Zoma observo i salio loko; Ben-Avuya abolto a ser eretiko (kofer); Rabi Akiva salio bivo i sano.

Este kuento talmudiko me gia, afilu sin kerer, a Rabi Shimon Bar-Yohay, un elevo de Ribi Akiva. Segun muestra tradision, Rabi Shimon murio en dia de Lag baOmer, i fue enterrado en la montania de Meron en Erets Yisrael.

Rabi Shimon Bar-Yohay se nombra mucho en el Talmud en relasion a varyos debates; ma mas de todo el gano la admirasion del puevlo por su livro de kabala konosido komo “El Zohar”.

(En parantez vos akodro ke ay investigadores ke insisten ke el Zohar fue eskrito, o al menos editado, por Rabi Moshe de Leon (1250-1305), nasido en Guadalajara, Espania. Ma esta teoria no kave en el kuadro de este chiko artikolo).

Desde el siglo 16, empesaron los kabalistas de Safed la tradision de azer “ziara”, vijitar la fuesa de este savio i kabalista antiguo. Kon el tiempo, i asta muestros dias, esta kostumbre se izo una festividad grande kon muchidumbre de partisipantes de todas partes del pais.

Es posivle ke una de las raizes del uzo de ensender fogueras en la noche de Lag baOmer estan enfinkadas en el kuento ke aparese en el livro del Zohar, diziendo ke en el dia ke paso Ribi Shimon Bar Yohay al mundo de la verdad, se incho su kaza de una luz grande i misterioza.

Ribi Hayim Vital (1543-1620) avia kontado ke el gran kabalista Rabi Yitzhak Luria Askenazi de Safed, trusho a su ijo de tres anyos serka de la tomba de Bar-Yohay, para araparlo (kortar su kaveo) por la primera vez.. Esto fue egzaktamente en dia de Lag baOmer.

Muchos en Erets Yisrael sigen esta kostumbre. No todos saven ke en este uzo tambien se eskonde una intension kabalistika: a dedikar a los ninios al kulto.

Esta aluzion kabalistika esta bazada sovre un pasuk en el livro de Vayikra (19, 23): “I kuando plantaresh todo arvol de komer… tres anyos vos sera komo serrado (insirkunsizo). Su fruto no se komera. I al kuatren anyo todo su fruto sera santedad de alavansas a Adonay”.

El dia de Lag baOmer es un dia okulto, yeno de sekretos de kabala. Ma, al pareser, ke el puevlo oy esta “kristalizando” un diferente, i mucho mas alegre, karakter de esta fiesta, al enkontro del moed de Shavuot.

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